סטודנטים בתכנית מספרים

סטודנטים בתכנית מספרים מה בדיוק גרם להם לבוא

״הייתי אומר שכמובן נדרשת סקרנות, אבל גם נדרשת עצמאות מסוימת - לדעת ללכת ולמצוא (לבד לפעמים) את הדברים שמעניינים אותך״, מתן הראל
 

למה בחרת להגיע לתוכנית? מה גרם לך לבוא?

 

קודם כל חיפשתי משהו מיוחד. ידעתי שאני לא רוצה תוכנית לימודים סטנדרטית אז חיפשתי משהו שהוא יותר מיוחד ומאפשר לשלב. נתקלתי בתוכנית וראיתי שהיא תוכנית מצטיינים נחשבת, ומצד שני הרעיון הבין תחומי הרגיש לי מאוד מתאים לי. ידעתי שאני לכל הפחות אעשה דו חוגי והרגיש לי שזה בדיוק זה.

 

 מה הם תחומי הלימוד שלך?

 

התחומים העיקריים שלי הם בעיקר בלשנות ומשפטים, כך יצא. אבל עברתי גם במזרח אסיה והיסטוריה וכל מיני תחומים במדעי החברה.

 

 מה אתה מרגיש שהתוכנית מאפשרת לך שלא היית יכול לעשות אחרת?

 

התוכנית מאפשרת לבחור לגמרי את הקורסים. זה נותן חופש עצום ומאפשר באמת לעשות מה שאתה רוצה. יותר מזה – זה גם נותן לך לקחת קורסים מכל מיני פקולטות בלי לדאוג מההשלכות, שזה יתרון מאוד גדול. בגדול אני חושב שגם תואר דו חוגי כפוף למגבלות מסוימות, ופה אתה כמעט ״שומע חופשי״ במובנים מסוימים - יש לך יכולת לקחת קורסים שמעניינים אותך כי הם מעניינים אותך, או שאולי אתה מרגיש שהידע מהם ישמש אותך - בלי להיות מוגבל לשתי פקולטות או להיות כפוף לחשש של ציון בממוצע.

 

למי היית ממליץ לבוא לתוכנית?

 

הייתי ממליץ לאנשים שאוהבים ללמוד, שמרגישים שזאת הסביבה בה הם פורחים, לאנשים שלא הולכים לאוניברסיטה כדי לסמן ״ווי״ על התואר. הייתי אומר שכמובן נדרשת סקרנות, אבל גם נדרשת עצמאות מסוימת - לדעת ללכת ולמצוא (לבד לפעמים) את הדברים שמעניינים אותך - וליצור לעצמך את המסלול שאתה הכי מרוצה ממנו.

 

 

 

״זו הזדמנות שלא קיימת באף תוכנית אחרת ובאף תואר אחר, להיות מסוגל להיכנס לכל חדר״, גילי נגר

 

מה הם תחומי הלימוד שלך?

 

אני עושה תואר שני במדעי המוח במגמה הקוגניטיבית, ומתעניינת גם בפסיכולוגיה ובספרות, קצת פסיכואנליזה ומשפטים. זה שילוב מדהים שכולל בתוכו כל כך הרבה כיוונים ואפשרויות. לדעתי התוכנית מתאימה מאוד ללימודי מדעי המוח, בין היתר בגלל שמדעי המוח הם בפני עצמם בין-תחומיים מאוד, ולימודים בתוכנית לאוטמן מאפשרים לגשת למדעי המוח מכל כך הרבה זוויות חדשות ומיוחדות.

 

מה את מרגישה שהתוכנית מאפשרת לך שלא היית יכולה לעשות אחרת?

 

לכל מסלול באוניברסיטה יש את ״הדובדבן שבקצפת״ שלו, הקורס האחד המיוחד בתואר שהוא הפריווילגיה הייחודית של המסלול הזה, ולימודים בתוכנית לאוטמן מאפשרים לברי המזל שמתקבלים לקטוף לעצמם עוד ועוד דובדבנים. זו הזדמנות שלא קיימת באף תוכנית אחרת ובאף תואר אחר, להיות מסוגל להיכנס לכל חדר.

 

למי היית ממליצה לבוא לתוכנית?

 

תחושת בטן אינסטינקטיבית וטבעית שזה המקום שמחכה לך היא סימן טוב. מעבר לזה יש אצלנו אנשים מכל הסוגים ומכל תחומי העניין.

 

מה השילוב הכי מוזר של קורסים שיצא לך לעשות בסמסטר בתוכנית?

 

סמסטר ב׳ של שנה א׳ - מעבדת מבנה המוח (עם מוחות אמיתיים!), קורס מדהים במשפטים שמעבירה אילנה דיין, סדנת דאטה ג׳ורנליזם עם תומר אביטל, ארכיאו-אסטרונומיה ומיני-סמינריון באקולוגיה. היה סמסטר מדהים.

 

 

 

״אם מעניינים אתכם המון דברים לא קשורים, או לחלופין שאלה מסויימת שקשה למקם בתחום אקדמי אחד, אלא חולשת על הרבה תחומים, זה המקום בשבילכם״, איתמר שטייניץ

 

למה בחרת להגיע לתוכנית?

 

תמיד עניינו אותי המון תחומים ''לא קשורים'', כביכול. ידעתי שאני רוצה עתיד באקדמיה, אבל לא רציתי להתקבע בתחום אחד. פעם אחת פגשתי מישהי שבדיוק התקבלה ללאוטמן וסיפרה לי קצת על התכנית, וזה נשמע כמו הפתרון המושלם בשבילי.

 

מה הם תחומי הלימוד שלך?

 

תחומי הלימודים העיקריים שלי הם כימיה ובלשנות, ובנוסף אני מתכנן לקחת כמה קורסים במוזיקה ובכתיבה יוצרת

 

מה אתה מרגיש שהתוכנית מאפשרת לך שלא היית יכול לעשות אחרת?

 

התכנית ייחודית בכמה אופנים; קודם כל, היא מאפשרת לעשות שילובים נרחבים יותר ונפוצים פחות מבתואר דו חוגי- לשלב שלושה או ארבעה תחומים, או פשוט שניים שאין ביניהם קורסים חופפים בכלל, זה מסובך לוגיסטית בדרך כלל אבל לאוטמן מאפשרת את זה בקלות. בנוסף, לפחות בתחומים שהם לא הכיוון העיקרי שלך, התכנית מאפשרת לדלג על הקורסים המשעממים, ולהגיע ישירות לתכלס, במחיר של קצת יותר עבודה בבית כדי להשלים חומר שדילגת עליו. החופש הזה מתבטא גם בבחירה של המסגרת בה לומדים כל קורס- יש די הרבה קורסים שמועברים בכמה חוגים שונים, ואפשר לבחור ביניהם על פי המרצה, מערכת השעות וכו'.

 

למי היית ממליץ לבוא לתוכנית?

 

התכונה הכי חשובה לדעתי לאנשים בתכנית היא סקרנות. אם אתם באמת רוצים ללמוד כמה שיותר, תוכלו לעוף קדימה בתכנית. אם אתם רק רוצים תואר במשהו כדי לעשות תואר, לא תוכלו לנצל את מלוא האפשרויות שהתכנית מציעה. עוד תכונה חשובה כמובן זה רב תחומיות- אם אתם מתעניינים רק בפיזיקה ולא בשום דבר אחר, לא תפיקו מהתכנית הרבה, עדיף שתעשו תואר בפיזיקה. אבל אם מעניינים אתכם המון דברים לא קשורים, או לחלופין שאלה מסויימת שקשה למקם בתחום אקדמי אחד, אלא חולשת על הרבה תחומים, זה המקום בשבילכם. תכונה נוספת שעוזרת היא יכולת למידה עצמית, כי הרבה פעמים תרצו לקחת קורס בלי לקחת את כל דרישות הקדם שלו, מה שידרוש מכם להשלים לפחות חלק מהחומר בעצמכם.

 

מה השילוב הכי מוזר של קורסים שיצא לך לעשות בסמסטר בתוכנית?

 

בסמסטר הראשון שלי לקחתי (בין היתר) מבוא לגאולוגיה, תחביר (בלשנות), כימיה אורגנית, פיזיקה לכימאים, ותכנות לפיזיקאים (שלקחתי בכלל בשביל קורס המשך בבלשנות).

 

 

״אני לא חושב שהייתי מגיע לתחומים שאני לומד, אני לא חושב שהיה לי את האומץ - אם לא הייתה לי את האפשרות במסגרת לאוטמן להתנסות״, ישראל עמנואל

 

למה בחרת להגיע לתוכנית?

 

הגעתי לתוכנית כי חיפשתי מקום שיאפשר לי לא להחליט עדיין מה אני רוצה ללמוד, כי עוד לא ידעתי. מעבר לזה, רציתי מקום שיאפשר לי ללמוד ברצינות, 'לשמה' - הן מבחינת החופש הבירוקרטי בבחירת הקורסים, והן מבחינה כלכלית.

 

מה הם תחומי הלימוד שלך?

 

אני עושה תואר שני בפילוסופיה ותואר שני בתיאטרון מעשי, אבל עשיתי גם קורסים רבים בביולוגיה, היסטוריה וספרות.

 

מה את/ה מרגיש/ה שהתוכנית מאפשרת לך שלא היית יכול/ה לעשות אחרת?

 

אני חושב שהתוכנית קודם כל מאפשרת באמת את היכולת הזו להתנסות, כלומר להתחיל ללמוד תחום ולגלות שהוא מעניין, למצוא דברים חדשים, להפתיע את עצמך. בתואר דו חוגי, בסופו של דבר, אתה יודע מראש למה אתה נכנס. אתה יכול להתאכזב ואתה יכול להיות מופתע, אבל אין לך את החופש לנסות - ובלאוטמן יש את האפשרות לנסות ברצינות דברים ולגלות שהם מתאימים או לא מתאימים. אני לא חושב שהייתי מגיע לתחומים שאני לומד, אני לא חושב שהיה לי את האומץ - אם לא הייתה לי את האפשרות במסגרת לאוטמן להתנסות וללמוד שפילוסופיה ותיאטרון מסקרנים ומפעילים אותי.

 

לאיזה אנשים היית ממליץ לבוא לתוכנית?

 

לאוטמן היא מקום לאנשים שבאמת רוצים לגלות מה באקדמיה קוסם להם - אני חושב שזו התכונה המרכזית. בנוסף כמובן למוכנות לעבוד קשה, למוכנות ללמוד דברים חדשים ומוכנות להשתנות - אני חושב שאלו הדברים המרכזיים.

 

מה השילוב הכי מוזר של קורסים שיצא לך לעשות בסמסטר בתוכנית?

 

למדתי בסמסטר הראשון שלי על מסופוטמיה בעת העתיקה, ובמקביל לקחתי קורס על מין ומיניות בבעלי חיים, והשילוב בין הקורס הנרטיבי יותר עם הקורס החישובי יותר (קשה להבין מי זה מי) היה מפוצץ מוח.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות יש לפנות למערכת הפניות >>